بررسی خیابان 2چنار(بجنورد)
فرمت فایل:پاورپینت قابل ویرایش تعداد اسلاید :46
چکیده مطالب
دراین پاوره تمام مطالب همراه با عکس های موجود دران کاملا جدید هستن عکسهای ماهواری و نقشهای معابر و خیابان و با پیشنهاد و اراعه شده کاربردهستن
مقدمه:
نحوه و میزان استفاده از خیابان در فرهنگهای مختلف متفاوت است به عنوان مثال در کشوری مثل هندوستان، خیابان در درجه اول مکانی برای وقوع فعالیتهای متعدد است.فضاها پراست از مردم با لباسها و قیافه های متنوع که درحال رفت و آمد، نشستن، ایستادن، درازکشیدن وخوابیدن هستـند. این درحالیست که در بسیاری از شهرهای جدید در مغرب زمین وضع کاملاَ متفاوت است. تاجایی که در بعضی ازین شهرها پیاده روی و پرسه زدن عملی ناپسند به شمار می آید.
چگونگی فعالیتهایی که در فضاهای شهری صورت می گیرد را میتوان به طور کلی به دو دسته عمده نسبت داد:
یکی عامل فرهنگی و دیگری عامل محیط .
بنابراین رفتار پیاده ها نیز متـناسب با این دوعامل متفاوت است.
همانطور که گفته شد موضوع این پروژه در خصوص بررسی موانع ثابت و متحرک است.
به طور کلی ؛ موانع فیزیکی به دو دسته موانع ثابت و متحرک تقسیم می شوند، که بیشتر به توضیح آنها می پردازیم:
موانع ثابت: این موانع خود به دو دسته تقسیم می شوند:
دسته اول: که چون جلوی حرکت را می گیرند و تغییر رفتار ایجاد می کنند، به عنوان مانع حساب می شوند ولی در واقع مانع نیستند.
دسته دوم: موانعی هستند که واقعاَ مانعند و میزان کارآیی افراد را پایین آورده و یا حتی متوقف می کند که به دو دسته تقسیم می شوند:
1) ذاتاَ و ماهیتاَ مانعـند. مثل پلهای شکسته روی جوی آب یا کف پوشهای فرسوده و جدولهای نامتـناسب.
2) ذاتاَ مانع نیستـند ولی در جای بدی به کار گرفته شده اند که باعث شده به مانع تبدیل شوند. مثل دکه های مطبوعاتی یا تابلوهایی که بد نصب شده اند.
موانع متحرک( غیرثابت ):
موانعی هستند که افراد در برخورد با آنها؛ مسیر یا رفتارشان متناسب با آن مانع تغییر میابد. این موانع مثل عبور موتورسواران از پیاده روها یا اشغال فضای پیاده روها توسط مغازه ها و فروشگاههای اطراف است.
خیابانهای مورد مطالعه در این پروژه در شهرستان بجنورد، استان خراسان شمالی است.
خیابان دوچنار
عدم قرارگیری جای مناسب صندوق صدقات
نداشتن محل استراحت یا نشتن مانند نیمکت در مسیر پیاده روها
یافتههای طرح:
نتیجه تحقیق فرضیه را اثبات و نشان داده است که فضاهای موجود آنطور که پیشبینی شده مورد استفاده قرار نمیگیرند.
رفتارها در فضاهای پیشبینی شده اتفاق نمیافتند.
تفسیر نتایج:
در کلیه فضاها تراکم استفاده کنندگان بیشتر از حد مجاز بوده است.
فرم، فضا و عملکردهای مربوطه با یکدیگر انطباق نداشتهاند.
رفتارها به شدت تحت تاثیر منفی منابع فیزیکی ثابت و غیر ثابت گوناگون در فضاها قرار دارند.
رابطه صحیح بین انسان و ماشین برقرار نیست.
یک نظام منطقی و منسجم برای حمل و نقل وجود ندارد.
ضوابط و ایدههای کلی طرح:
فضاهای مطالعه شده نیاز مبرم به طراحی و برنامهریزی منسجم و هماهنگ دارند.
این طراحی و برنامهریزی میبایست توسط طراح شهری و با دیدی سه بعدی صورت گیرد.
طراحی این فضاها نباید منجر به حذف جنب و جوش و تحرک آنها گردد.
با توجه به قرارگیری کلیه فضاها در قسمت مرکزی و تاریخی شهر میبایست دارای عملکرد و شخصیت پیاده آنها بر سواره غالب باشد.
در طراحی این فضاها میبایست از الگوهای بیگانه حذر کرد.
به جنبه چند عملکردی فضاها توجه شود.
بین فعالیتها تفکیک متعادل صورت گیرد.
تعریف صحیحی از فضاها صورت پذیرد.
فعالیتهای ناسازگار با فضاها حذف گردند.
ادامه مطالب در پاور